środa, 20 marca 2019

Autobusem do Wiednia

Planując wycieczkę do Wiednia od razu nasuwa się pierwsze pytanie dotyczące środka transportu – czym tam dojechać❓

Oczywiście każda opcja – samochód, pociąg, autobus, bus czy samolot – ma swoje wady i zalety.
My podróżujemy samochodem, ale zdarzyło nam się kilka razy wybrać inny środek lokomocji. W naszym przypadku był to autobus firmy Flixbus (wcześniej: Polski Bus).

Pewnie wiele osób zna już tego przewoźnika i ma jakieś doświadczenia z tym związane, ale są i zapewne wśród Was tacy, którzy wcześniej nie korzystali z usług tej firmy. 

Dlaczego piszę o Flixbusie? Ponieważ podróżując autobusami tej firmy mam własne doświadczenia oraz opinię związaną z tym konkretnym sposobem podróżowania. 


Kilka słów o samej firmie

Flixbus jest dość popularną w Polsce i w Europie firmą przewozową, która w 2018 roku przejęła całą siatkę połączeń Polskiego Busa, dlatego wielu z Was może kojarzyć właśnie biało - czerwone autobusy, których było sporo na polskich drogach. Dziś polskie barwy narodowe zostały zastąpione przez kolor zielony i pomarańczowy. Też ładnie😊
Firma oferuje wiele połączeń, a dla każdego połączenia różne opcje (z przesiadką lub bez przesiadki, kilka możliwych godzin odjazdu do wyboru). Dla wielu osób pracujących w Wiedniu bardzo dobrym i atrakcyjnym czasowo rozwiązaniem są nocne połączenia Polska - Wiedeń, dzięki którym nie traci się dnia na podróż. 


O trasie Wiedeń - Warszawa / Warszawa - Wiedeń

Wyjazd z Wiednia (również przyjazd do Wiednia) odbywa się z dworca Wiedeń Erdberg. Przy dworcu znajduje się linia metra 🚇U3. Osoby, które pierwszy raz zobaczą Wiedeń z perspektywy dworca Erdberg, mogą być mocno zawiedzione. Moja opinia dotycząca tego miejsca jest niestety negatywna. Oprócz tego, że dworzec jest ponury i wyjątkowo nieatrakcyjny, to przede wszystkim panuje na nim pewnego rodzaju chaos (brak zapowiedzi odjazdów i przyjazdów kolejnych autobusów, a także brak informacji z którego stanowiska odjeżdża nasz autobus). 

👩Wcześniej Polski Bus i początkowo także Flixbus przyjeżdżały na dworzec Südtiroler Platz (Hauptbahnhof). Stanowisko odjazdu było wcześniej wyznaczone (informacja była podana na bilecie), a teren dworca schludny i bez porównania lepszy niż Erdberg


Obsługa pasażerów

W przeciwieństwie do dworca, obsługa pasażerów zmieniła się na plus. Być może mieliśmy szczęście (bo autobusem podróżujemy bardzo sporadycznie), ale według nas jest lepiej.
Kierowcy są bardziej pomocni i przez mikrofon informują o kolejnych przystankach i czasie postoju - również w języku angielskim (na tej trasie podróżują także zagraniczni turyści, studenci). Podczas ostatnich przejazdów kierowcy informowali także, że zmienia się ekipa kierująca autobusem, dziękowali za podróż itp. Według mnie takie zachowanie podnosi komfort podróżowania. 


Czas usiąść wygodnie...

Wnętrze autobusów zazwyczaj wygląda dość schludnie i elegancko, jednak nie jest to zasada dotycząca każdego przejazdu. Miałam okazję podróżować autobusem, który nie był utrzymany w należytym porządku.😕  
Flixbus, podobnie jak poprzedni przewoźnik, oferuje gniazdka elektryczne umieszczone obok foteli, lampkę nad fotelami, regulację strumienia nadmuchu powietrza, regulowane siedzenia, kosz oraz toaletę. Oprócz tego w autobusie nad fotelami standardowo jest miejsce (półka) na wierzchnie okrycie lub mały bagaż podręczny. 
Poprawie uległa jakość samego wyposażenia. Dodatkowo oparcia foteli posiadają stoliki z uchwytami na kubek. Wnętrze jest jasne i sprawia wrażenie przestronnego. 










O toalecie słów kilka...

Myślę, że w przypadku autobusu rejsowego, który pokonuje duże odległości, wielu pasażerów interesuje temat toalety. Jest to tym bardziej ważny temat, że autobus nie robi dłuższych postojów (jak było w przypadku Polskiego Busa). Stan toalety tak naprawdę zależy od nas samych – pasażerów. Ruszając z Wiednia toaleta jest czysta, wyposażona w mydło, ręcznik, papier. Ostatnio także pojawił się zapach. Bardzo miłe zaskoczenie! 
Jednak zdarzyło się podczas jednego z moich przejazdów, że w toalecie nie działała spłuczka! 😕


Internet 

Przewoźnik informuje nas, że w autobusie jest bezpłatne wi-fi, jednak mnie nie udało się z nim połączyć i ani razu z niego nie skorzystałam. Być może ktoś miał więcej szczęścia niż ja i udało mu się surfować po internecie. 


Po drodze...

Pierwszym przystankiem na trasie Wiedeń – Warszawa jest Brno. Autobus zatrzymuje się na dworcu. Miejsce wygląda dość przyjaźnie. Na dworcu znajdują się toalety. 

Kolejne przystanki to Ołomuniec, Ostrawa, Katowice, Częstochowa i Warszawa. Przy dworcach w Ołomuńcu oraz w Katowicach zauważyłam toalety.

👩Podczas przejazdu przerwy są krótkie – na wymianę pasażerów. Kierowcy informują ile potrwa przerwa i o której godzinie nastąpi odjazd (jeśli nie poinformują - można ich zapytać). Zdarza się czasami, że warunki na drodze są dobre i autobus dotrze na dworzec wcześniej niż planowana godzina przyjazdu, wtedy jest możliwość kupić sobie coś do jedzenia czy picia w przydworcowym sklepiku lub skorzystać z toalety stacjonarnej. 


Gdzie kupić bilety?

Bilety można kupić przez internet na stronie 👉przewoźnika.


Podsumowując... 

👩Według mnie autobus jest niezłą opcją na przejazd do Wiednia i z powrotem za stosunkowo małe pieniądze. Pociąg oczywiście jest bardziej komfortowy, ale ceny biletów są wyższe. Podobnie jest z przejazdem samochodem (do ceny paliwa należy doliczyć także ceny winiet!). Jednak wszystko zależy od własnych preferencji, miejsca zamieszkania oraz ilości podróżujących (np. dla czterech osób jazda samochodem jest bardziej opłacalna niż dla dwóch). 


Być może macie własne doświadczenia? Piszcie w komentarzach, polecajcie sprawdzone środki lokomocji na trasie Polska - Wiedeń.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz