niedziela, 10 listopada 2019

Salzburg - z wizytą w mieście Mozarta

Salzburg to piękne austriackie miasto położone niedaleko niemieckiej granicy nad rzeką Salzach.
To tutaj od 696 roku znajduje się najstarszy na niemieckojęzycznym obszarze klasztor, założony przez pierwszego biskupa – św. Ruperta.

Zachęcam Was do poszukania informacji na temat historii tego miasta. Ja tutaj skupię się na samym zwiedzaniu.

Do Salzburga wybraliśmy się na jeden dzień – bez noclegu.
Z Wiednia wyjechaliśmy rano. Samochodem dotarliśmy na miejsce w niecałe 3 godziny. Ponieważ Salzburg leży w Alpach, po drodze podziwialiśmy naprawdę wspaniałe widoki.

👩W dni letnie, szczególnie w weekendy i święta, do miasta zjeżdża większa liczba turystów, niż samych mieszkańców, dlatego na chodnikach oraz w miejscach turystycznych jest dość tłoczno.

Samochód zostawiliśmy na parkingu (do dyspozycji naziemny oraz podziemny) CONTIPARK Tiefgarage Mirabell-Congress-Garage i rozpoczęliśmy piesze zwiedzanie.

Nieopodal w/w parkingu znajduje się  pałac i ogrody Mirabell pochodzące z 1606 roku. Aktualnie w pałacu znajduje się Urząd Stanu Cywilnego i przechadzając się po terenach ogrodów, można spotkać nie jedną Młodą Parę! Ogrody są przepiękne, dlatego też wiele par decyduje się na sesje zdjęciowe właśnie w tym miejscu. Szczególnie piękne zdjęcia można zrobić gdy staniemy w kierunku twierdzy Hochensalzburg. Widok jest wspaniały!

Schloss Mirabell, Mirabellgarten
Pałac i ogrody Mirabell - widok na twierdzę Hochensalzburg. Żródło: www.pixabay.com

Sam pałac jest równie imponujący. To w Sali Marmurowej Pałacu Mirabell występował Mozart senior oraz jego syn – Wolfgang Amadeusz i córka - Nannerl. Aktualnie w pałacu oprócz ślubów odbywają się także koncerty muzyki klasycznej oraz ważne uroczystości.

Następnie udaliśmy się w kierunku starego miasta, dlatego też trzeba było przejść przez rzekę Salzach. I tu czekała nas niespodzianka – rzeka jest ogromna, a most urokliwy ze względu na poprzypinane do niego kłódki (most nosi nazwę Love Locks Bridge). Z mostu widać było całe morze straganów poustawianych wzdłuż rzeki oraz stare miasto wraz z górującą nad nim twierdzą Hochensalzburg. Piękny, malowniczy i iście bajkowy widok.

Festung Hohensalzburg, Hohensalzburg Fortress
Widok na stare miasto oraz na twierdzę Hochensalzburg. Źródło: www.pixabay.com

Uliczki starego miasta. Źródło: www.pixabay.com
Po przejściu przez most oraz pokonaniu kilku przejść dla pieszych dotarliśmy na stare miasto. Tutaj było już znacznie bardziej tłoczno niż w ogrodach Mirabell. Urokliwe, wąskie uliczki oraz piękne bajkowe bramy, w których znajdują się liczne kawiarnie, restauracje, karczmy z daniami regionalnymi i sklepy, czynią to miejsce magicznym. Najbardziej znaną i najczęściej odwiedzaną przez turystów ulicą jest Getreidegasse. To właśnie tutaj pod numerem 9.mieści się bardzo słynna kamienica – dom, w którym 27 stycznia 1756 roku przyszedł na świat Wolfgang Amadeusz Mozart.

Dom Mozarta
Tutaj słynny muzyk spędził dzieciństwo. Później, wraz z rodzicami i siostrą zamieszkał w innym, większym mieszkaniu.
Aktualnie w budynku znajduje się muzeum poświęcone kompozytorowi. Możemy tam zobaczyć nie tylko portrety rodzinne, ale także oryginalne instrumenty należące do Mozarta, korespondencję, obejrzeć jak wyglądało XVIII-wieczne mieszkanie.
💲💲Ceny biletów to około 10 euro – za osobę dorosłą, 3,50 euro – za dziecko.

Kolejnym punktem naszej wycieczki była twierdza Hochensalzburg znajdująca się na wzgórzu Festungsberg.

Festung Hochensalzburg
Droga na zamek
Zamek ten jest jednym z największych zamków średniowiecznych w Europie, a dokładnie jego początki sięgają 1077 roku. Ostateczny kształt pochodzi z XV wieku.
Na zamek można dostać się pieszo lub kolejką linową (Festungsbahn) z dolnej stacji zlokalizowanej przy ulicy Festungsgasse. Jeśli jednak macie dość dobrą kondycję, ja polecam dostać się na twierdzę pieszo. Droga prowadzi przez wybrukowane małe dziedzińce oraz uliczki, przechodzi się obok kaplicy oraz zabytkowego cmentarza, następnie ścieżka wiedzie mocno w górę.

Po drodze możemy się zatrzymać i zrobić wspaniałe zdjęcia, a także nasycić się cudownym powietrzem i wyciszyć.
W samej twierdzy znajdują się muzea, piękne komnaty, sufit imitujący niebo nocą i inne atrakcje.

💲💲Ceny biletów są zróżnicowane – w zależności od sposobu dostania się na górę oraz zakresu zwiedzania.
👉Tutaj dostępny jest cennik.

Na tym zakończyliśmy zwiedzanie Salzburga.
Było wspaniale i na pewno wrócimy tam nie raz.

Na koniec dołączam mapę poglądową z zaznaczonymi miejscami, które tu opisałam.

👩Mała rada dla Was – róbcie zdjęcia najlepiej z dwóch lub większej ilości aparatów. Nam niestety większość zdjęć i filmów się skasowała. Ale...to kolejny powód, żeby ponownie odwiedzić to piękne miasto.