piątek, 26 lipca 2019

Anmeldebescheinigung


Co to jest Anmeldebescheinigung?

Anmeldebescheinigung to dokument potwierdzający zameldowanie/legalność pobytu. Jest to zupełnie coś innego niż meldunek. Jak pisałam w poprzednim poście dotyczącym 👉zameldowania, jako obywatele UE, przebywając na terenie Austrii dłużej niż trzy miesiące, potrzebujemy właśnie Anmeldebescheinigung.

Bez tego dokumentu pobyt staje się nielegalny.


Gdzie otrzymasz dokument?

Dokument ten wydawany jest przez Urząd do Spraw Pobytu (MA 35). Wniosek o wydanie omawianego zaświadczenia musi być złożony w w/w magistracie (MA 35) przed upływem czterech miesięcy od przyjazdu do Austrii.
MA 35 w lutym 2019 znajdował się na ulicy Arndtstraße, ale podobno miał zostać przeniesiony.


Co musisz ze sobą zabrać?

To bardzo ważny punkt tego posta. Od tego zależy czy załatwisz sprawę za pierwszym razem, czy będziesz musiał(a) kolejny raz stać w kolejkach (o tym w „Moje wrażenia”😉). Dlatego należy dokładnie przygotować dokumenty. Pamiętaj! że oprócz oryginalnych dokumentów musisz mieć ze sobą czytelne kopie. Ksero możesz zrobić na miejscu (około 0,40 euro/szt – przygotuj drobne, ponieważ maszyna nie wydaje reszty a obowiązuje samoobsługa).

Dokumenty: 


  • dowód tożsamości,
  • wypełniony formularz (do pobrania 👉tutaj),
  • potwierdzenie zameldowania,
  • w przypadku osoby zatrudnionej w Austrii: umowa o pracę, a  w przypadku osoby niezatrudnionej ale ubezpieczonej (np. przy legalnie zatrudnionym w Austrii małżonku): Anmeldebescheinigung i dowód tożsamości małżonka oraz międzynarodowy lub przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego akt małżeństwa, 
  • e-Card,
  • międzynarodowy lub przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego akt urodzenia

Dokładne informacje znajdziesz 👉tutaj.

👩Moja rada: najlepiej jest wydrukować i wypełnić formularz w domu.
Podczas mojej wizyty w urzędzie dostępne były puste formularze. Jednak nie wiem czy tak jest zawsze.


Czas oczekiwania na Anmeldebescheinigung

W przypadku jeśli posiadasz wszystkie dokumenty, Anmeldebescheinigung możesz otrzymać od razu. Jednak urzędnik nie ma obowiązku wydania dokumentu na poczekaniu. Możliwe jest, że będziesz musiał(a) coś dostarczyć dodatkowo. Niestety ogromną wadą jest, że musisz się tam stawić osobiście i nie ma możliwości dosłać dokumentów listem. Dlatego warto porządnie przygotować się do tej wizyty. Lepiej zabrać za dużo dokumentów, niż któregoś zapomnieć.


Koszty

Płatność w kasie w urzędzie gotówką lub kartą.
Ja zapłaciłam ponad 36 euro. Wszystko zależy od tego ile dodatkowych dokumentów musisz przedłożyć.
Informację o kwocie, którą musisz uiścić, otrzymasz na miejscu.


Tyle teorii, a jak to wygląda w praktyce? ... 👀

Urząd jest czynny od godziny 8:00. Dokładne godziny możesz sprawdzić 👉tutaj
My byliśmy około godziny 7:10. Staliśmy w bardzo długiej kolejce. O godzinie 8:00 urząd został otwarty i po kolei każdy pobierał numerek. My mieliśmy numer 95 (A 95). Około godziny 9:10 zostaliśmy przyjęci. Powiedzieliśmy urzędniczce po co przyszliśmy, ona sprawdziła formularz oraz paszport i następnie wydrukowała nam informację o wysokości opłaty oraz kolejny numer (tym razem B 76). Poszliśmy do kasy. Tam otrzymaliśmy potwierdzenie zapłaty. I ponownie czekaliśmy. Tym razem trwało to dłużej, ponieważ zostaliśmy przyjęci około godziny 10:50. Urzędniczka była profesjonalna i miła, a ponieważ wszystkie niezbędne dokumenty mieliśmy przygotowane,  Anmeldebescheinigung otrzymałam od razu!😊 Wyszliśmy o 11:05. W samym urzędzie spędziliśmy cztery godziny. To i tak nieźle, ponieważ osoby, które przyszły dosłownie 10 minut po nas musiały już czekać znacznie dłużej (każda kolejna minuta to przybycie kilkunastu nowych osób). A ci, którzy postanowili przyjść po 7.30 nie dostali numerków, ponieważ urzędnicy nie zdołaliby przyjąć wszystkich.
Ciekawostką też jest, że pary z malutkimi dziećmi, noworodkami (dzieci tez muszą mieć Anmeldebescheinigung) nie miały pierwszeństwa i czekały w tłumie ze wszystkimi.

👩Moim zdaniem urząd do spraw obcokrajowców nie jest zbyt dobrze zorganizowany. Można by wprowadzić kilka kluczowych zmian, które poprawiłyby zarówno komfort pracowników jak i petentów.

Dotychczas jest to moje najgorsze doświadczenie w Wiedniu. Jednak słyszałam, że ma się zmienić lokalizacja urzędu, a wraz nią miejmy nadzieję, że poprawi się także organizacja.

2 komentarze:

  1. Bardzo dobry post. Czekam na kolejne ciekawe i pomocne informacje dotyczące pobytu, leczenia, szukania mieszkania, miejsc z dobrym i niezbyt drogim jedzeniem itp

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło. Oczywiście postaram się te informacje zamieszczać w kolejnych postach.

      Usuń